افوربیا - مرجان
نوشته شده توسط : hr

مرجان/شیرسگ

  • فارسی اصیل :ندارد
  • فارسی رایج: مرجان / شیرسگ
  • نام انگلیسی:Milk weed/Crown of thorns
  • نام علمی: Euphorbia milii
  • از خانواده: Euphorbiaceae
  • خاستگاه: جزیره ماداگاسکار

این جنس دارای حدود ۲۰۰۰ گونه از گیاهان یکساله،دو ساله علفی،چند ساله و درختچه های همیشه سبز خزان کننده است که اغلب آنها گوشتی هستند.بخش عمده ای از گیاهانی که در ایران به غلط کاکتوس نامیده میشووند از گونه های مختلف اوفوربیا میباشند.تعداد زیادی از اوفوربیاها شبیه کاکتوس سرئوس ضخیم و بلند و در اطراف تیغ دار میباشند.ساقه در این گیاهان بلند و آبدار و اغلب چند ضلعی است و هر ضلع لبه تیزی را تشکیل میدهد که روی آنها برگهای پهن(E.trigona)

افوربیا

افوربیا

 و یا تیغ های تیز کوتاه یا بلند (E. Grandicornis) یا افوربیا خرچنگی  قرار دارد.

افوربیا خرچنگی

افوربیا خرچنگی

فاصله بین دو لبه یا دو ضلع از ساقه اوفوربیاها،اغلب فرورفته و ظاهر گیاه نظیر تعدادی ناودان باریک است که به همدیگر متصل شده باشند.گرچه این ویژگی ها در مورد بسیاری از اوفوربیاهای مورد نظر ما صادق است،اما یادآوری میشود که گونه هایی از گیاهان گوشتی اوفوربیا هیچ شباهتی به آنچه گفته شد ندارند.

         ********************

افوربیا اینگنس  -  CANDELABRA TREE
EUPHORBIA INGENS : نام علمی
  EUPHORBIACEAE  - فرفیون - افوربیاسه : خانواده
آفریقای جنوبی،بوتسوانا،تانزانیا،زیمباوه : بومی منطقه
common tree Euphorbia , naboom, gewone naboom, mohlohlokgomo,Cowboy cactus : نام های دیگر

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
مخلوط خاک شامل 1قسمت تورب خزه ،1 قسمت لوم 2و شن درشت برای زهکشی بهتر  
18 درجه سانتیگراد  
مرطوب  
متوسط  

افوربیا اینگنس

Euphorbia ingens گونه ای گیاهی از جنس Euphorbia و خانواده Euphorbiaceae ، گیاهی محبوب ، بومی آفریقای جنوبی،بوتسوانا،تانزانیا و زیمباوه است که بیشتر درمناطق نیمه گرمسیری و ساوانا می روید و قابل نگهداری در ساختمان میباشد
این گیاه که درخت خاردار و آبدار نیز شناخته میشود، در طبیعت به 30 فوت (9 متر) بلندی میرسد و دارای گل هایی به رنگ زرد میباشد
این گیاه منبع خوبی از مواد غذایی برای بسیاری از پرندگان، پروانه ها ، زنبورها و سایر حشرات میباشد که از گرده و شهد آن تغذیه میکنند
افوربیا اینگنس نیاز به محیط نسبتاً روشن و خاک با زهکشی خیلی خوب شامل 1 قسمت تورب خزه ،1 قسمت لوم 2 و کمی شن درشت برای اطمینان از زهکشی خوب دارد.
این گیاه میبایست کاملاً سیراب آبیاری شود ولی باید اجازه داد خاک آن قبل از آبیاری بعدی کاملا خشک شود. هنگامی که رشد جدید در فصل بهار آغاز می شود ، گیاه را با کود متعادل رقیق به 1 / 2 تغذیه نمایید.این کار فقط یک بار در سال کافی است.
ازدیاد این گیاه با قلمه زدن و کاشت بذر امکان پذیر است. در هنگام برش برای قلمه زدن باید مراقب شیره سمی آن باشید و باید محل برش را برای جلوگیری از نشت با خاک خرده چوب ببندید و پس از یکی دو هفته (برای تطبیق گیاه با شرایط محیط) میتوانید آن را بکارید
شیره لاتکس گیاه بسیار سمی و محرک خطرناک می باشد و در صورت تماس با پوست موجب حساسیت شدید شده و در صورت بلعیدن میتواند بسیار خطرناک باشد.

: منابع  

زمانیکه نور خیلی زیاد باشد رنگ گیاه قرمز می شود . درسته که اين گياه نور دوست است ولي افتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر نیم سایه نیم آفتاب قرار دهید.

افوربیای من چند روزیه که انگار کمی شل شده و بهش که دقت میکنی بنظر میاد رنگ بدنش هم کمی به قهوه ای میزنه. به نظر شما مشکل از کجاست؟

سلام اگر استحکام خودشو ا زدست داده احتمالا برای ریشه مشکلی پیش اومده ،آبیاری را کمتر کنید و تا خاک خشک نشده بهش آب ندین ،زهکش را بازدید کنید و از باز بودن سوراخ های کف گلدان و خروج آب ا ضافی از زیر گلدان مطمئن شوید ،از قارچ کش بنومیل هم استفاده کنید .یک قاشق چای خوری قارچ کش در یک لیتر آب حل شود به صورت آبیاری به خاک داده شود در صورت لزوم 15 روز بعد مجددا سم پاشی را تکرار کنید .

 

سلام من از این کاکتوس دارم روی ان خالهای سیاه قهوه ای مشاهده شده علت چیست؟ البته کاکتوس جوان است و 6یا 7 ماه که قلمه کاشتم ورشد خوبی داره نکته دیگر این است که این خالها سمتی که رو به آفتاب است بوجود آمده

سلام آفاتی مثل کنه ،بیماری قارچی یا آفتاب سوختگی از علل احتمالی هست ،گلدان را به مکانی با نور زیاد ولی غیر مستقیم منتقل کنید و با پنبه آغشته به آب و صابون قسمت های آلوده را ضد عفونی کنید در صورتیکه بهبود پیدا نکرد از قارچ کش مانکوزب استفاده کنید.

 

سلام وقتي بدليل نگه داري نامناسب مشکلي در گياهتان ايجاد ميگردد، انتظار نداشته باشيد برگ هاي زرد يا قهوه اي يا ريخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنيد که محيط گياه کاملاً مناسب باشد شرايط ايده ال رشد را که در قسمت مربطه توضيح داده شده فراهم نماييد... برگ هايي که از اين پس مي رويند مي توانند رشد و نمو خوبي داشته باشند. بايد منتظر بمانيد تا گياهتان با ايجاد شرايط مناسب رو به بهبودي برود. درسته که اين گياه نور دوست است ولي افتاب تند وشديد بويژه در مورد گياهاني که قبلا در شرايط نور معمول واپارتمان بوده اند مضر است وباعث بروز مشکلاتي ميشود. در صورتي که به طور ناگهاني گياهان را از مکاني با نور کمتر به مکاني که به طور کامل در معرض نور خورشيد قرار دارد منتقل شوند، دچار آفتاب سوختگي خواهند شد؛ بنابراين اگر گياه‌تان به نور کم خو گرفته است، ميزان نور را به تدريج افزايش دهيد. بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورغير مستقيم منتقل نماييد .مخلوط خاک شامل یک قسمت تورب +یک قسمت لوم +دو قسمت شن درشت برای زهکشی بهتر و با کود مایع نصف غلظت توصیه شده گیاه را تقویت کنید .

 

 

     *******************

و یا E.milii(syn. Splenden یا مرجان :

مرجان

مرجان

بومی منطقه همیشه در صحنه ی *ماداگاسکار* میباشد این منطقه از نظر فلور گیاهی منطقه ی بسیار قدرتمندی است و دارای گونه های خیلی خاصی است این گیاه مثل بنت القنسول از گیاهان گلدار این خانواده ی صمیمی است البته با تیغ های فراوان و با شاخه های منشعب و برگ هایی شبیه به برگ زرشک و گل هایی قرمز رنگ که یکی از زیباترین بخش های  این گیاهان است.در این گیاه،قسمت قرمز رنگ در واقع دوبراکته کلیوی شکل است که در زیر گلها ظاهر میشود.در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی اغلب در زمستان به گل میرود.این گیاه نیمه گوشتی است که در قسمت زیرین چوبی شده است.به دلیل شیر زیاد و سفیدی که از ساقه تراوش می شود اصطلاحا به آن شیر سگ میگویند.

E.tirucallii(Milk Bushدرخت مانند و دارای یک شاخه گوشتی ضخیم است که عمودی رشد میکند و شاخه هایی نازک تر،صاف و سبز رنگ و بدون برگ به ضخامت یک مداد در اطراف آن پراکنده اند.دارای شیرابه سفید شیر مانند سمی است.

افوربیا بدون برگ(جون من برگ بده)

افوربیا بدون برگ(جون من برگ بده)

همان گونه که شباهت ظاهری اوفوربیاها به کاکتوس ها زیاد است،نگهداری و افزایش و مسائل خاک و آب و تغذیه آنها و حتی شرایط نگهداری آنها نیز شبیه به کاکتوس هاست.باید توجه داشت که این دسته از اوفوربیاها که ما به آنها گیاهان گوشتی و یا تیغ دار اطلاق میکنیم با سایرین به عنوان مثال بنت القنسول شباهت زیادی در نگهداری و افزایش ندارد.به هر حال در ساقه های آنها شیره سفید رنگ لاتکس در جریان است که این شیره سمی است.

 

نیازها:

 

نور: به نور زیاد غیر مستقیم  احتیاج دارد  اگه نور مستقیم یا شدید باشه برگ ها زرد میشن ! داخل منزل پنجره ی روبه قبله یاهمان جنوبی  پشت پرده سفید مکان مناسبی برای نگهداری آن است

آبیاری:بین دو آبیاری حتما باید خاک خشک شده باشد بر عکس کاکتوس ها این گیاهان سوخت و ساز زیادی دارندو نباید هر ۱۰ روز یکبار آبیاری شود البته جای نگرانی نیست اگر روزی فراموش کردید آبیاری کنید چون گیاه مقاومی است

رطوبت: به خاطر نوع متابولیسم و تکامل خود به کمبود رطوبت مقاوم هستند ولی خب جای مرطوب برای آنها یک امتیاز محسوب میشود مثل شمال ایران که بسیار خوب رشد میکنند!!

افزایش:بسته به گونه،با بذر،قلمه و تقسیم بوته افزایش می یابد.در استفاده از قلمه برای جلوگیری از ترشح شیره در انتهای برش خورده،باید انتهای آنرا در خاک ذغال و یا آب گرم فرو برد . پس از آن در محیط کشت قرار داد.یا اینکه بعد از برش بذارید جایی تاریک مثه کمد یکی دور روز بمونه بعد بیارید بزنید توی ماسه ، و تا یک روز بهش آب ندید بعد ابش بدید

 

قلمه ی مرجان

قلمه ی مرجان

 

دما:بهترین رنج دمایی ۱۶ الی ۲۴ درجه میباشداین دما یعنی هوای معمولی داخل اتاق یعنی نباید جایش گرم باشد در فصل خواب گیاهان باید دما پایین تر رود تا گیاه به استراحت بپردازد و برای گلدهی آماده شود

خاک : بهترین ترکیب ترکیب خاک کاکتوس یعنی ۳ قسمت ماشه ۲ قسمت خاک برگ و ۲ قسمت خاک باغچه است تا آب را از خود رد کند و خدای نکرده باعث پوسیدگی نشود

هرس: برگ های زرد و خشک شده را بچینید اگر گیاه شما خیلی بلند شده میتوانید ساقه ی آن را از بالا بچینید و قلمه بزنید و ساقه قبلی هم از کنار ج.انه میزند و گیاه گرد خواهد شد

تغذیه: از بهار تا آخر تابستان ماهی یکبار با کود آهن و کودهای گرین آپارتمانی تغذیه کنید گیاه خود را. همینطور که گفتم این گل عاشق آهنه و دوهفته یبار بهش آهن بدید.

گلدهی : این گیاه روز کوتاه اختیاری است یعنی اگر شرایط مهیا باشد در طول سال گل میدهد ولی در نمیه دوم سال گلدهی بیشتر است

 

افوربیا کاکتوس یا اوبسا

افوربیا کاکتوس یا اوبسا

        *******************

مرجان مینیاتوری  -  CHRIST PLANT
EUPHORBIA MILII : نام علمی
  EUPHORBIACEAE  - فرفیون - افوربیاسه : خانواده
ماداگاسکار : بومی منطقه
Christ Thorn, Crown of Thorns, فرفیون , شیرسگ : نام های دیگر

خاک و تغذیه دمای ایده آل محیط آبیاری و رطوبت نور محیط
مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته  
25 درجه سانتیگراد  
کمی مرطوب  
زیاد

مرجان مینیاتوری

اسم علمی فرفیون Euphorbia milii ، از خانواده Euphorbiaceae میباشد. این جنس دارای ۲۰۰۰ گونه است که از گیاهان یک ساله، دو ساله علفی، چند ساله ودرختچه های همیشه سبز وخزان کننده میباشد که اغلب آنها گوشتی هستند.
گونه مورد نظر، بومی ماداگاسکار است. ارتفاع آن حد اکثر به 90 سانتی متر وگسترش آن به ۶۰ سانتی متر می رسد. همچنین دارای خار بوده و نیمه گوشتی است که در قسمت تحتانی چوبی شده است.
نوک شاخه ها تولید برگهای نیزه‌ای واژ تخم مرغی با رنگ سبز روشن می‌نماید. گل آذین ۵ تا ۸ سانتی متر آن به صورت گرزن منشعب است و از قسمت انتهایی ساقه خارج می یوشد. دو براکته قرمز قلوه ای شکل در زیر گلها ظاهر می شوند فرفیون در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. شیره سفید رنگ این گیاه سمی است.
دلیل نام گذاری این گیاه به Crown of Thorns این هست که در افسانه ای گفته شده تاجی که بر سر مسیح از خار گذاشته بودن , از این گیاه تهیه شده بود ! این گیاه خیلی شبیه به کاکتوس هاست و از نظر شرایط رشد و نمو هم به اونها شباهت زیادی داره و بسیار در مقابل کم آبی و شرایط سخت , مقاوم هست .
ساقه های مرجان مینیاتوری تیغ دار هست و برگ های آن بیضی شکل و کوچک. در بعضی انواع آن برگ ها بزرگ هستن . این گیاه تقریباً در تمام طول سال گل میدهد . گل ها کوچک و زیبا هستن و در رنگ های متنوع . قرمز و صورتی و سفید و بنفش و زرد و انواع دو رنگ . این گیاه برای افرادی که حوصله زیادی برای مراقبت از گیاهان ندارن و یا در مناطق گرم و خشک زندگی میکنن مناسب است چون بسیار مقاوم می باشد
فرفیون به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندک تا معمولی، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد.
کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر قلمه های انتهایی، از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید.
مخلوطی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه شسته به نسبت مساوی که در فواصل آبیاری باید خشک گردد برای فرفیون بسیار مناسب است
آبیاری این گیاه باید با استفاده از آب ولرم انجام بشه . هر بار که به این گیاه آب میدین , اونقدر باید آب داده بشه تا آب از ته گلدان خارج بشه این کار برای اینه که ریشه های این گیاه کاملن سیراب بشن و رطوبت به مدت طولانی در خاک باقی بمونه
تا آبیاری بعدی باید اجازه بدین که تمام سطح خاک خشک بشه بطوریکه تا عمق 5 سانتی از سطح گلدان باید کاملن خشک شده باشه تا آبیاری بعدی رو انجام بدین . همینطور نباید روی برگ ها و ساقه این گیاه آب ریخت . در ماههای پاییز و زمستان این گیاه به مقدار بسیار کمی آب نیاز داره . هر ده تا بیست روز یکبار به مقدار کم . اگر رطوبت خاک بالا بره , گیاه از بین میره
اگر چه میزان موفقیت در تکثیر این گیاه بسیار کم است، ولی نا امید نشوید. با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کرده و به مدت یک روز یا بیشتر، در کناری قرار دهید تا در محل بریده و هر یک را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید و خاک را نسبتا مرطوب نگهدارید اگر شیره سفید این گیاه بیش از حد تراوش کرد، آنرا در پودر زغال چوب و یا آب فرو ببرید مراقب باشید خارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نباید . قلمه ها را در نور مناسب و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه نگاه دارید و قلمه ای را که خشک نشده بود و رشد کافی داشت، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر قرار بدهید
ظاهرا تمام نقاط Euphorbia Milii سمی هستند و شیره آنکه شیری رنگ میباشد می تواند باعث تحریک پوست شود.

: منابع  

        *************

 

معرفی گل مرجان یا افوربیا میلی : گل مرجان یکی از گل‌های زیبای بیرونی و آپارتمانی است با تنوع بالای رنگ گل که به دلیل زیبایی و تکثیر آسان در تمامی دنیا یافت می‌شود. مرجان دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد که از نظر ظاهری به انواع مرجان گل درشت گل ریز مینیاتوری مرجان ابلق مرجان برگ درشت و سایر گونه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. گیاه مرجان که نام علمی آن Euphorbia milii می‌باشد. یکی از گونه‌های خانواده افوربیا Euphorbia است. که در بهار تابستان و پاییز گل می‌دهد. 
برگ‌های جدید گیاه بر روی ساقه‌های جوان و جدید گیاه شکل می‌گیرد و بنابراین قسمت‌های مسن‌تر گیاه به تدریج چوبی و کم برگ خواهد شد. برگ‌ها حدود ۳٫۵ سانتیمتر طول و ۱٫۵ سانتیمتر عرض دارد. گل‌ها کوچک هستند و قسمت رنگین گل‌ها در واقع برگه‌های کوچکی Bracts به عرض حدود ۱۲ میلی‌متر هستند که جلب توجه می‌کنند و به رنگهای قرمز، صورتی و سفید وجود دارند و رنگ قرمز آن متداول‌تر از سایر رنگ‌های این گیاه است. البته باید خاطر نشان کرد انواعی امروزه وجود دارند که از طریق روش دو رگه گیری اصلاح نژاد شده‌اند و گلهای بزرگ‌تری و بیشتری دارند این انواع با نام دورگه‌های تایلندی Thai hybrids شناخته می‌شوند و رنگ‌های قرمز، صورتی، کرم و زرد رنگ دارند. گل‌ها در دسته‌های ۲ الی ۸ عددی شکوفا می‌شوند طبق اعتقادات چینی‌ها زمانی که این گیاه در دسته گل خود ۸ عدد گل تولید کند برای صاحبش شانس خواهد آورد! این گیاه در سراسر سال می‌تواند گل دهد. اما در مقاطعی از سال بیش از سایر زمان‌ها گلدهی خواهد داشت. شیره این گیاه سمی است و در هنگام دست زدن به این گیاه باید مراقب پوست دست خود باشید. نام‌های انگلیسی این گیاه Crown of thorns,Christ plant, Christ thorn است زیرا بر اساس برخی از افسانه‌ها این گیاه همانی است که به عنوان تاج خاردار بر روی سر حضرت مسیح گذاشته شد. این گیاه در محیط ما مرجان و گاهی فرفیون خوانده می‌شود. گیاه مرجان گیاهی سرسخت است که نگهداری نسبتاً آسانی دارد و می‌توان برای مدت طولانی آنرا در محیط خانه نگهداری و از زیبایی آن بهره مند شد.

عکس گل مرجانانواع رنگ گل مرجان

نگهداری از گل مرجان:
آبیاری گل مرجان:
زمانی آبیاری این گیاه را انجام دهید که سطح خاک تا عمق ۵-۲٫۵ سانتیمتر خشک شده باشد در طی فصل رشد فاصله زمانی آبیاری با توجه به گرمای هوا متفاوت است اما در طی فصول سرد و زمانی که گیاه رشد چندانی ندارد آبیاری هر ۳-۲ هفته یکبار انجام می‌شود. در زمان آبیاری از آب ولرم با دمای حدود ۲۰ درجه استفاده کنید. وجود رطوبت ماندگار در خاک منجر به پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه (محل اتصال ساقه‌ها به ریشه) می‌شود و گیاه از بین خواهد رفت. زمانی که به گیاه آب می‌دهید مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که حتماً آب از منافذ زیر گلدان خارج شود زیرا این کار علاوه بر رسیدن رطوبت کافی به ریشه‌ها منجر به خروج عناصر و املاح اضافی از اطراف ریشه‌ها خواهد شد. اما مقدار این آب نباید زیاد باشد. هر قدر در مصرف آب زیاده روی شود بخصوص زمانی که دمای هوا حدود ۲۷-۲۴ درجه است خطر از دست دادن این گیاه بیشتر خواهد شد. اما به گیاه خشکی نیز ندهید. رسیدن رطوبت مورد نیاز گیاه به ریشه‌های آن، منجر به رشد مناسب و گلدهی خوب آن خواهد شد. با افزایش دمای محیط و گرمتر شدن هوا می‌توان آبیاری گیاه را نیز بیشتر کرد. همچنین اگرچه وجود رطوبت در هوا به رشد و لطافت این گیاه کمک می‌کند
اما غبارپاشی و ماندگاری آب بر روی برگهای گیاه احتمال شیوع بیماری قارچی بخصوص بوترتیس و سفیدک پودری را افزایش می دهد و لزومی به انجام این کار نیست اما در روزهای گرم تابستان و برای افزایش رطوبت هوا می توان از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کنید. یعنی یک زیرگلدانی را از سنگ ریزه(قلوه سنگهای کوچک ) پر کنید و سپس تا نیمه آن آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید اما توجه کنید که هرگز کف گلدان با آب موجود در زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و موجب افزایش رطوبت هوا می شود.

نور گل مرجان:
این گیاه نور مستقیم آفتاب و محیط روشن و پر از نور را دوست دارد به شرطی که در این مسئله بخصوص در روزهای گرم سال زیاده روی نشود. به بیان دیگر هر مقدار که هوا خنک تر باشد ، بیشتر می توان از نور مستقیم آفتاب بهره گرفت و در سراسر روز گیاه در زیر نور مستقیم افتاب باشد اما در روزهای گرم تابستان بهتر است که گیاه را از آفتاب بعد از ظهر محافظت کرد اما توجه داشته باشید که در چنین روزهایی نیز گیاه باید حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب دسترسی داشته باشد کمبود نور در محیط منجر به کم رنگ شدن گلها ، عدم شکل گیری گلها و ریزش برگها می شود. توجه داشته باشید که وجود نور در طی شب(وجود لامپهای با شدت نور زیاد در مکان نگهداری گیاه در طی شب) می توان منجر به شکل گیری خارهای فراوان در قسمت بالای گیاه و عدم گلدهی مناسب این گیاه شود.

گل افوربیا میلیگل افوربیا میلی

گل مرجان یا افوربیا میلی و نگهداری آن

دمای مناسب گل مرجان:
به طور کل این گیاه محیط گرم را دوست دارد و در چنین محیطی رویش برگها و گلدهی صورت می گیرد. بهترین دما برای رشد این گیاه ۳۲-۲۴ درجه سانتیگراد است اما این گیاه در طیف نسبتا وسیعی از دما یعنی از ۴ درجه تا ۴۰ درجه سانتیگراد زنده می ماند. هر مقدار که دما بیشتر باشد از گلدهی گیاه کاسته میشود و برای زنده ماندن گیاه بهتر است که بخصوص در قسمت بعداز ظهر از مقداری سایه بهره مند شود. با پایین رفتن دما نیز ریزش برگهای گیاه شدت می یابد اما گیاه تا ۴ درجه نیز زنده می ماند اما اصولا زمانی که دمای هوا به ۱۰درجه رسید گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.نکته جالب در مورد این گیاه این است که اگر این گیاه را در محیطی با دمای یکنواخت نگه داریم از گلدهی آن کاسته میشود بنابراین اگر در طی زمستان آنرا در دمای حدود ۱۳ درجه سانتیگراد نگه داریم به گلدهی این گیاه کمک می شود.

نوشته مشابه  معرفی کاکتوس پیوندی رنگی

خاک مناسب گل مرجان :
در مورد خاک سخت گیر نیست اما بهتر است که خاک زهکش مناسب داشته باشد تا مانع از ماندگاری طولانی مدت آب در اطراف ریشه های گیاه شود مثلا مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+ شن به نسبت مساوی و یا یک قسمت شن درشت+ نصف قسمت کوکوپیت + نصف قسمت ورمی کمپوست و یا کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد برای این گیاه مناسب است. در مورد کوددهی نیز باید گفت وجود نیتروژن و فسفر به رشد رویشی (تولید ساقه و برگ) و رشد زایشی (تولید گل ) کمک می کند اما اگر در مصرف این عناصر زیاده روی شود نتیجه آن گلدهی کم و بلندی و نازکی ساقه های جوان است . برای کود دهی از بهار تا پاییز می توان هر دو هفته یکبار از کود ملایم و با نصف غلظت معمول کود استفاده کرد.فرمول ۵-۱۰-۵ یکی از فرمولهای مناسب برای این گیاه است . تعویض این گیاه را می توان هر ساله و یا هر دو سال یکبار انجام داد .بهترین زمان تعویض گلدان این گیاه در تابستان است زمانیکه رشد رویشی گیاه در وضیعت خوبی است . بعد از تعویض گلدان این گیاه را تا حدود ۲ روز آب ندهید.

تکثیرگل مرجان:
استفاده از قلمه این گیاه یکی از راه های تکثیر آن است . در طی فصول بهار و تابستان می توانید از قسمت انتهایی ساقه های جوان قطعاتی به طول ۱۰-۷ سانیتمتر جدا کنید و انتهای قلمه ها را در آب قرار دهید تا جریان شیره سفید از قلمه ها متوفق شود سپس قلمه ها را برای ۴-۳ روز درمکانی خشک و به دور از نور آفتاب قرار دهید تا خشک شوند. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که بعد از جدا کردن قلمه برای چند دقیقه انتهای آن را در آب گرم قرار دهیم تا جریان شیره متوقف شود و بعد یک روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهمی تا رطوبت اضافه خشک شود و سپس آنرا در بستر ریشه زایی بکاریم. سپس این قلمه را در بستری بسیار سبک همانند شن + پرلایت که کمی مرطوب است بکارید و گلدان محتوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور خورشید و دمای حدود ۲۰ درجه قرار دهید. ریشه زایی این قلمه ها ممکن است تا دو ماه طول بکشد. کاشت بذرها روش دیگر تکثیر این گیاه است البته اگر گیاه بعد از تولید گل بذر نیز تولید کند. زیرا برای انجام عمل گرده افشانی و تولید بذر شما به دو یا چند گیاه احتیاج دارید. زیرا گلهای این گیاه در چند روز اول زندگی خود یعنی زمانی که جوان هستند نقش گل ماده را دارند زیرا قسمتهای ماده فعال است و بعد که سن گل بیشتر می شود قسمتهای نر گل که مسئول تولید گرده هستند فعال می شوند بنابراین برای گرده افشانی یک گل در زمانی که قسمت مادگی آن فعال است نیاز به گلهای مسن تر داریم که باید در مجاورت این گل قرار داشته باشند به همین دلیل داشتن چندین گیاه در کنار هم که گلهایشان از نظر زمانی در مقاطع مختلفی هستند برای انجام عمل گرده افشانی و تشکیل شدن بذرها لازم است همچنین گرده افشانی یا باید دستی انجام شود و یا فعالیت حشراتی مانند زنبور عسل انجام گیرد. بذ را باید در شن مرطوب در بهار کاشت و حرارت خاک ۱۶-۱۳ درجه سانتیگراد مناسب است . از زمان کاشت بذر تا گلدهی گیاه ۸-۵ ماه طول می کشد.

افوربیا میلیقسمتهای نر و ماده گل که به شکل همزمان نمی رسند به همین دلیل برای گرده افشانی مناسب این گیاه وجود بیش از دو عدد گیاه در کنار هم لازم است

 

بذر مرجانتشکیل شدن میوه حاوی بذرها

هرس گل مرجان:
به طور کل توجه داشته باشید که در صورت قطع ساقه و یا برگ گیاه شیره ای سفید رنگ از محل برش بیرون می آید که سمی است و بخصوص باید مانع از تماس آن با چشمها شد.همچنین برای محافظت دستان خود در برابر شیره این گیاه و تیغهای آن حتما قبل از انجام عمل هرس دستکش مخصوص باغبانی دستتان کنید. از آنجایی که این گیاه رشدی آهسته دارد بنابراین گیاهان جوان را تا سال سوم لازم نیست که هرس کنیم. در مورد گیاهان بالغ و بزرگ، هرس این گیاه دو هدف دارد یکی تحریک رشد ساقه های جوان است زیرا با بزرگ شدن گیاه قسمت های پایین ساقه عاری از برگ می شود و بهتر است که رشد ساقه های جوان که برگ نیز دارند تحریک شود و هدف دوم هرس زمانی است که شاخه ها خشکیده و آسیب دیده هستند و یا در مرکز گیاه ازدحام شاخسار وجود دارد. برای مورداول یعنی رشد شاخهای جانبی می توان در فصل بهار ساقه های مسن را تا نصف ارتفاع آنان کوتاه کرد . اما توجه داشته باشید که بیشتر از نصف ارتفاع گیاه را کوتاه نکنید و در این کار شدت عمل به خرج ندهید . در مورد دوم یعنی قطع شاخه های خشکیده و یا شاخه هایی است که موجب ازدحام بیش از اندازه مرکز گیاه شده اند ، می توان شاخه ها از نزدیکی سطح خاک قطع کرد. به یاد داشته باشید که این گیاه به هرس سالیانه نیاز ندارد و هر ۳-۲ سال یکبار برای هرس این گیاه باید اقدام کرد.

آفات و بیماری گل مرجان:
آفات زیادی به این گیاه حمله نمی کنند و گاهی شته ، شپشک و یا کنه های تارعنکوبتی و تریپس مشاهده میشوند که امکان فعالیت دو مورد آخر بیش از سایرین است. در مورد این گیاه بیماریها بیش از آفات مشکل ساز هستند و زمانی شیوع می یابند که شرایط نگهداری گیاه مناسب نباشد. بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی ، پوسیدگی ریشه ساقه و با عامل فوزاریوم و ریزوکتونیا و یا سوختگی بوترتیس گلها از جمله بیماریهای شایع این گیاه هستند.

مرجان دفورمه

مرجان دفورمه

******

 

 

من 2 عدد گلدان مرجان مینیاتوری خریدم که با رعایت شرایط اولیه نگهداری برگهای آن در حال زرد شدن و افتادن می باشد... علت چیست؟

اگر برگهاي پاييني پير هستند که به نوبت زرد شده و مي‌ريزند. که روندي کاملا طبيعي است، (زيرا با رشد گياه و در صورتي که مواد غذايي به طور مرتب به گياه نرسد. مواد لازم از برگهاي پير به برگهاي جوان منتقل ميشوند و برگهاي پير به مرور زرد شده و ريزش ميکنند. براي به تاخير انداختن اين روند ريزش برگهاي کهنه، ميبايست از تغذيه کامل گياه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌هاي ديگر رفت) اما اگر چند برگ با همديگر به اين عارضه مبتلا ميشوند احتمال افراط در آبياري و برعکس خشکي ديدن گياه،کمبود نور فراوان است براي تقويت گياه از کودهاي کامل محلول در آب که داراي انواع مواد اصلي و ميکروالمنت ها باشد طبق دستوراستفاده شود. در فصول سردهر ماه يکباراستفاده گردد. (انواع مختلف ان در قسمت خاک وکود فروشگاه نيز معرفي شده اند).يک قاشق کوچک کود را در يک ليتر اب حل نماييد وبه صورت ابياري به گياه بدهيد.پشت و روی برگ ها سطح خاک را بررسی کنید دچار آفت نشده باشد.از باز بودن زهکش نیز مطمئن شوید.

باسلام اگر گل مرجان برگهايش زرد شد چه بايد بكنيم؟ درضمن گل هم نميدهد.

کمبود نور و کمبود مواد غذایی ،افراط و تفریط در آبیاری بررسی شود :اگر برگهای پایینی و پیر هستند که به نوبت زرد شده و می‌ریزند. که روندی کاملا طبیعی است، (زیرا با رشد گیاه و در صورتی که مواد غذایی به طور مرتب به گیاه نرسد. مواد لازم از برگهای پیر به برگهای جوان منتقل میشوند و برگهای پیر به مرور زرد شده و ریزش میکنند. برای به تاخیر انداختن این روند ریزش برگهای کهنه، میبایست از تغذیه کامل گیاه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌های دیگر رفت) اما اگر چند برگ با همدیگر به این عارضه مبتلا میشوند احتمال افراط در آبیاری و برعکس خشکی دیدن گیاه فراوان است. اگر گیاه بالغ شده و فصل گلدهی فرا رسیده اما گلها تشکیل نمیشوند کمبود در نور و عادی نبودن طول روز و ساعات نورگیری، افراط در اضافه کردن مواد غذایی به خصوص ازت (نیتروژن، اوره)، هوای خشک، حمله تریپس‌ها و یا فرا رسیدن هنگام تعویض گلدان میتواند از عوامل این عارضه باشد.

با سلام و تشکر از زحمات شما به تازگی گلدان مرجانی گرفته ام روی همه برگهاش یه حالت سفیدی مثل تاول هست و دون دون سفید هم هستند که با کشیدن دست پاک نمیشه و مثل اینکه تا عمق برگ این دونه ها هستند . جه کار کنم تا برگها شاداب شن خواهشا راهنمایی کنید.

یک قاشق چای خوری قارچ کش(مانکوزب)را در یک لیتر اب حل نمایید.مقداری رابه صورت ابیاری در خاک بدهید ومقداری را هم رو ی قسمت های الوده گیاه اسپره نمایید.بعد از 10 روز این عمل را تکرار نمایید

با سلام . چند روزي است كه گياه مرجان را خريده ام . گلدان گل را پشت پنجره رو به جنوب با شيشه رفلكس قرار داده ام . در گل فروشي گلدان را تعويض كردن . پس از دوروز از انتقال گلدان به خانه در فاصله 3 روز بيش از نيمي از برگها از پايين به سمت بالا زرد شده و ريخته. يكي از گلها هم چسبناك است . دماي ميط هم حدود 28 تا 30 درجه است . پس از يك روز به مقدار كمي آبيار انجام داده ام .ارتفاع گياه حدود 30 سانتيمتر ميباشد . آيا اين ريزش برگ طبيعي است يا بايد اقدام خاصي جهت سلامت گلدان انجام دهم .

هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید ویا خاک گلدان را تعویض میکنید به گیاه تنش وارد میشود.مخصوصا زمانیکه انتقال از 2اب وهوای متفاوت باشد. در نتیجه برخی از برگ ها ویا گلهای آن زرد،قهوه ای بیطراوت می شوند ویا میریزند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. .شرایط ایده ال رشد را که در قسمت مربطه توضیح داده شده فراهم نمایید.. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند. مشکلات گیاه تا چند هفته پس از جابجایی طبیعی است وبه مرور کم میگردد. در ضمن احتمالا عمل انتقال را به طور صحیح انجام نداده اید وبا اسیب رساندن به ریشه سبب وارد شدن شک به گیاهتان شده اید. باید دقت شود در هنگام تعویض تا حد ممکنریشه هوا نخورد وخاک اطراف ریشه جدا نشود..باید توپ ریشه(ریشه وخاک اطراف ان )را به ارامی وبدون اسیب دیدن ا زگلدان در اورده وان را در گلدان بزرگتری(یکیا دوسایز)قرار داده وفاصله بین توپ ریشه وگلدان را با خاک(ترکیب ان با توجه به نوع گیاه تعیین میگردد) جدید پر نماییدشما باید خاک اطراف ریشه را خوب بفشارید(البته زیاد سفت نشه) تا منافذ موجود در خاک پر شود وبلافاصله سیر ابیاری شود.در صورت اسیب دیدگی ریشه کار چندانی نمیتوان برای گیاه کرد جز اینکه `سعی کنید شرایط ثابت وایده ال رشد)ابیاری،رطوبت،دما،نور ؛خاک مناسب و...) که در قسمت معرفی گیاه توضیح داده شده را فراهم نمایید وامیدوار به بازگشت گیاهتان باشید.

کود کامل مخصوص کاکتوس وگیاهان گوشتی بهترین ترکیب برای این گیاه است

 زمانی که گیاه روی گله از تعویض گلدان خودداری شود .بيرون زدن ريشه از سوراخ کف گلدان علامت کوچکي گلدان است. ريشه ها را بازديد کنيد. اگر متراکم شده اند زمان تعويض گلدان فرا رسيده است.

بهتر است که برای هر گیاه از خاک مناسب ان استفاده نمایید اما تعویض مکرر خاک ضررش بیشتر از از خاک نامناسب است وبهتر است دیگر به خاک دست نزنید.باید در اینده وبا پایین رفتن سطح خاک به گلدان خاک مناسب اضافه کنید

 

من یک مرجان دارم که قد ساقه هاش خیلی بلند شده بود و صاف بود تا اینکه 3-4 روز رفتم مسافرت و یادم رفت لای پرده رو باز کنم که نور بخوره. برای همین وقتی برگشتم همه ساقه ها به سمت نور 90 درجه خم شده بودن و حالا هر کار می کنم بدتر توی هم پیچیده شدن. اگر ساقه هاش رو کوتاه کنم درست می شه؟ دو باره رشد می کنه؟ پیشنهادتون چیه؟

اگه ساقه رو کوتاه کنید این ساقه اصلاح نمیشه واحتمالا ساقه جدید خواهد داد وشاید دیگه این موضوع تا گلدهی بعدی به عقب بیفته ابیاری رو کمتر کنید ونور رو بیشتر بايد گياهتان را درمکاني با افتاب ملايم و فيلتر شده مانند افتاب پشت پرده توري قرار دهيد ويا گياه را به مکاني روشنتر با نورزیادغير مستقيم منتقل نماييدو با عنایت به این موضوع هر چه فاصله تا منبع نور( مثلا پنجره اتاق ) زیاد باشد شدت نور دریافتی کمتر بوده و بر کیفیت گلدان اثر می گذارد. معمولا ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر فاصله تا پنجره مناسب است برگ‌ها و ساقه‌های گیاهان مستقر در پشت پنجره اغلب به طرف نور کشیده شده و خم می‌شوند. جهت جلوگیری از این نقیصه و حفظ توازن رویش بایستی گهگاهی آن را به یک طرف بچرخانید. گلدان رابایستی در زوایای متعدد بین ۰ تا ۳۶۰ درجه چرخانیده شود این امر باعث تقارن گلدان و جلو گیری از رشد یکطرفه بطرف نور خواهد شدوگیاه شرایط نوری یکسانی را بدست خواهدآورد برای تععین زمان ابیاری سطح خاک رو 2-3 سانت کنار بزنید وخشکی خاک رو بررسی کنید.اگه خاک خیس نبود وبه دست نچسبید باید ابیاری کنید.دقت کنید خاک نباید کاملا خشک بشه وخیس هم نباشه. هر ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است

 

*************************

 

        • چشم. سپاسگزارم 

  1. کاکتوس مرجان من برگاش زرد شده برای درست شدنش چی کار باید بکنم؟ مرسی از راهنماییتونسلام عزیزم خوبی شما؟ کود بهش بدید و شرایط نگهداری فوق رو براش رعایت کنید….
    • Attachment

      سلام جناب مهندس سجادی،خدا قوت
      من مرجانم یه برگش اینجوری شده که تو عکس میبینید،لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم!
      با تشکر

      سلام عزیزم خوبی شما؟ ببینید نباید تنش داشته باشه مثل تنش دمایی یا ابی یا نوری! این مشکل حادی نیست فعلا به خاطر تنش هستش شرایط رو ایده ال کنید تا درست بشه




:: موضوعات مرتبط: کاکتوس و ساکولنت , ,
:: بازدید از این مطلب : 10092
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: